28 Ağustos 2016 Pazar

Bebekler ne zaman kitaplarla tanıştırılmalı?

Kitap okumak çok başka bir dünya…

Şahsen kitap okumayı çok seven biri olarak oğlumun da kitaplarla haşır neşir olmasını, o dünyaya kendini kaptırmasını çok istiyorum. Zamanı geldiğinde  benim kütüphaneme dalsın, kitaplarımı okusun istiyorum. Ve zorlamayla değil, bunlar kendi isteğiyle, severek olsun istiyorum. Boş zamanlarında değil, kitap okumak için zaman ayırsın istiyorum.
Bunlar için de şimdiden biraz katkımın olmasının zararı olacağını düşünmüyorum. Bazı uzmanlar kitapla tanışmanın 1 yaşından sonra olmasını önerseler de ve ben uzman olmasam da gözlemlediklerimden dolayı daha erken tanıştırmanın ne gibi bir zararı olabileceğini pek de anlamıyorum. Zaten aksini söyleyen çok kişiyi de görebilirsiniz. 

Peki ben oğlum için bu konuda neler yapıyorum? Ben bu konuyu çok önemsiyorum bu yüzden daha oğluma hamileyken aldığım oyuncaklarından biri yumuşak bez bir kitaptı. Kuklalı, aynı zamanda hışır hışır eden bir kuyruğu ve  diş kaşıma aparatları var. Ayrıca bebek arabasına asabileceğim bir de parçası. Böylece bebek arabasındayken de kitabı düşürmesinden korkmadan eline verebiliyorum ve çok güzel vakit geçiriyor.

Yenidoğan Anne- İlk Kitap
Oğlumun İlk Kitabı

İlk 3 ay pek ilgisini çekmedi, zaten boyut olarak çok da küçük olmadığı için elinde tutması zor oluyordu.  Sanırım ilk aylarda renkleri de seçemedikleri de için pek cazip gelmedi ona. Hışır hışır eden kısmı ilgisini çekiyordu biraz. Ama 3 aydan sonra en sevdiklerinden biri haline gelmeye başladı. Hele şimdi baya oyalanmaya başladı bu bez kitapla. Görünce heyecanlanıyor, hemen istiyor. Bu kitapla beraber ufak ufak kitaplara ısınmaya başladığını düşünüyorum. Aslında kitap olarak değil oyuncak olarak görüyor ancak sayfaları çevirmeyi öğreniyor, her sayfadaki renkli renkli resimler ilgisini çekiyor.

6 aydan itibaren masal okumaya da başladım, “ Daha çok küçük, anlamaz” demelere aldırmıyorum. Elime oldukça renkli olan masal kitabını alıyorum, oğlumun yanına uzanıyorum, ben kitabı havada tutup okurken, o da resimlerini inceliyor, arada dönüp yüzümü inceliyor. Ve artık öyle alıştı ve hoşuna gidiyor ki elimde kitabı görür görmez heyecanlanıyor, okurken hemen sayfalara uzanıyor. Evet okuduklarımı tabi ki henüz anlamıyor, ama kitabın ne olduğunu öğrenmeye başlıyor, resimleri incelerken heyecanlanıyor, uzanıp sayfaları çevirmek istiyor. Kitap okumanın oldukça eğlenceli olduğunu farkediyor belki de ve de en güzeli beraber aktivite yapmanın keyfine varıyoruz.

Geçen hafta da birkaç kitap daha aldım; dokun hisset kitabı, kuklalı bir masal kitabı, puset için kitap ve kartlar. Paketi açıp da kitapları tek tek eline verdiğim zamanki heyecanı görülmeye değerdi. Şimdi her biriyle ayrı ayrı vakit geçirmeye bayılıyor.

Kalın sayfalı dokun hisset kitabında her sayfada hayvan resmi var, bazılarının tüylerine dokunabiliyor, bazılarında farklı dokular var, mesela balığın pulları, zebranın çizgileri gibi. Sayfaları kendi çevirmeye çalışıyor, tek tek sayfaları inceliyor, tabi ki de arada ağzına almaya çalışıyor. Ama oldukça hoşuna gidiyor. Ben her hayvanla ilgili ilgisini çekmek için ya ses çıkarıyorum, ya şarkı söylüyorum.Gülüyor, resimleri inceliyor. 


Kuklalı kitabımızı da çok sevdi, kitabın ortasındaki kukla ilgisini kitaba çekmeyi başarıyor. Arada kuklayla cee de oynuyoruz. Hikayeyi dinlerken kuklayla oyunlar yapıyorum, farklı ses tonlarıyla konuşturuyorum.
Yenidoğan Anne- Kuklalı Kitap
Kuklalı Kitabımız

Bebek kartları için biraz erken gibi geldi, ya da bizimkinin pek ilgisini çekmedi, ilgisi kısa sürüyor. Aslında kartlarda 6-24 ay yazıyor.  Yine hayvan sesleri çıkararak yada şarkı söyleyerek ilgisini çekmeye çalışıyorum. Kartları eline alıyor, sallıyor,  eviriyor çeviriyor, ağzına alıyor :) Kartların bir tarafındaki resimler renkli iken, diğer taraf siyah beyaz.
Bu kartlara da kısa sürede alışacağına eminim.

Bebek Kelime Kartları
Bebek Kartlarımız

Bir de bebek arabasına takılabilen kalın sayfalı çiftlik hayvanları kitabı aldım. Bunun sayfalarını da çevirmeye çalışıyor, resimleri inceliyor. Tabi ki ağzına da alıyor. 

Yani 6,5 aylık oğlum kitaplarla tanıştı bile ve bence sevmeye de başladı. Ve bu konuda ilgilerini çekebilecek oldukça güzel alternatifler bulunmakta. 

Bence sizde şimdiden,  daha erken demeden bebeklerinizi kitaplarla tanıştırmaya başlayın, masallar okuyun. İnanın annesinin, babasının sesinden masallar dinlemek çok hoşlarına gidiyor, hem onların gelişimleri için çok çok güzel bir aktivite, hem de kitapların büyülü dünyasına ufaktan ufaktan adım atıyorlar. 
Bırakın hayal güçleri oluşsun, yaratıcılıkları gelişsin. Hayal kurabilen bireyler olsunlar. Kitap okuyabilen bireyler yetiştirmek biz anne babaların elinde.

Güncelleme (06.11.2016): 9. ay gelişmeleri; Artık bebek kartlarını da seviyor, resimleri inceliyor :)
Benim için çok daha güzel bir durumdan bahsetmek istiyorum, oğlumun ulaşabileceği bir yerde ona ufak bir kitaplık ayarladım, kitaplarını oraya dizdim. Gün içinde ara ara orayı ziyaret edip, kitaplarını alıyor. Oturur vaziyette kitabı açıyorum önüne, okumaya başlıyorum. Bir sonraki sayfayı hafif aralıyorum, rahat çevirebilsin diye. Sayfaları böylece kendisi çeviriyor. Bir de belli sayfalarda yaptığımız şeyler var, mesela sayfanın birinde "mutlu yıllar sana!" şarkısı söyleniyor. O sayfaya gelince bizimki durup yüzüme bakıyor ve şarkıyı söylememi bekliyor. Yani resimlerin oldukça farkında ve kitaplardan hoşlanıyor. Bitince "ıhh" diyor, tekrar baş sayfaya geliyor, aynı kitabı arka arkaya 4-5 sefer okuyoruz :)) Ben mest oluyorum tabi, bu konuda başarıya ulaştığım için. Umarım böyle devam eder.

Darısı siz kitapsever ailelerin başına :))

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder