12 Eylül 2016 Pazartesi

Bayrama Özel...

Nerde o eski bayramlar değil mi?  Bizim nesil bile bunu söylüyorsa, çocuklarımız için durum daha da vahim olacak gibi görünüyor. Çocukluğumdaki bayramların ruhunu bulamıyorum artık, bilmiyorum sizler için de geçerli mi bu durum. Ama ben çocukluğumda gördüğüm bayram havasını oğluma da yaşatmayı çok isterim, bunun için ne yapmam gerektiği konusunda ise kafam çok karışık.

Artık bayramlarda tatil planı yapılıyor hep, bayramlar denize girilecek, tatil yapılacak zamanlar olarak görülüyor. Aile bağları iyice zayıfladı, herkes kendi havasında takılıyor. Bayramda ziyaret edilecek akrabalar kalmadı. Peki bizim çocuklarımız bu güzelliği tadamayacaklar mı, bayram ruhunu hissedemeyecekler mi?
Bizim zamanımızda yepyeni bayramlıklar alınırdı, bayramda onları giyeceğiz diye nasıl da heyecanlanırdık. Tüm aile , aile büyüğünün evinde toplanılırdı, kocaman bir masa… Çeşit çeşit yemekler…Genelde o masaya sığamazdı herkes, biz çocuklar için ayrı bir masa hazırlanırdı ve o masada yemek yemek ne kadar da eğlenceli olurdu. Tüm aile cümbür cemaat orda olurdu. Biz babaannemde toplanırdık. O masada ben seviyorum diye hep patates kızartması olurdu. Babaannemin vefatından sonra o kadar kalabalık olarak toplandığımızı hatırlamıyorum, belki olduysa da birkaç kere ama aklımda pek yer etmemiş ki hatırlayamıyorum.

Hele ki Adana’da dedemlerde geçirdiğimiz bayramlar, asıl orası bambaşkaydı. Kurban bahçede kesilir, o kurbanla çeşit çeşit yemekler… Tüm aile orda toplanır, masalara sığılmaz, yer sofraları da kurulur. Oldum olası kalabalık aileyi sevmişimdir zaten. Ancak aksi gibi İstanbul’da hiçbir zaman o kadar büyük sofralar kuracak kadar akrabalarımız olmadı. Hele babaannemin vefatından sonra maalesef olan akrabalarla da görüşülmez oldu.  

Şimdi bakıyorum da aileler küçük, hep çekirdek. Bizim açımızdan bakarsak, eşimin kardeşi yok, benimse bir kız kardeşim var, yani oğlum ne dayıyı, ne amcayı, ne de halayı bilecek. Bayramlarda kimin elini öpecek peki?

Hem çocuklarımıza bayramlık alsak bizim aldığımız tadı alacaklar mı, bayramda yeni giysilerini giyecekler diye heyecanlanacaklar mı acaba? Muhtemelen hayır. Artık tüketim çağındayız, o kadar çok yeni şeyleri oluyor ki, yeni bir şeyleri olduğunda da  bizim aldığımız tadı alamayacaklardır maalesef.

Dedim ya bu konuda kafam karışık, bir sonuca varamıyorum. Ama oğlumun bayramlarda ailesinden uzakta tatile gitmesini de pek istemem gibi geliyor. Tabi bu ruhu ona yaşatmaya çalışmamız gerekiyor ki bayramların tadını, aile olmanın güzelliğini hissetsin, o da kendi çocuklarına bunu yansıtsın, bayram ruhu yok olmasın. Bakalım yaşayıp göreceğiz bu konuda ne kadar başarılı olacağımızı.


Bu vesileyle herkese iyi bayramlar dilerim…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder